۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
تعداد بازدید: ۴۵۸۸۳۴
وزارت راه یک وزارتخانه خدماتی و مهم‌ترین مسئله آن تامین مسکن است. درست است که در زمینه قطعات هواپیما، بنادر و حوزه دریایی و ریلی نیز خدماتی را ارائه می‌دهیم، اما واقعیت این است که مسکن و سقف داشتن برای هر جوان یک موضوع مهم است.
کد خبر: ۳۵۱۱۳

عملکرد فعلی بانک‌هاباعث شگفتی است/بانک باید کمک بخش خصوصی باشد نه رقیب!|پرداخت اقساط ۱۰تا ۱۵میلیون برای جوانان معقول نیست!

نهضت ملی مسکن از اعداد و ارقام عقب نیست| مصالح فروشان بجای پول مسکن تحویل بگیرند| تحویل خانه رایگان به سه دهک اول

نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور نهضت ملی مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اعلام کرد: در حوزه مسکن ملی از نظر اعداد و ارقام عقب نیستیم. ما توافق‌هایی را با نیروهای نظامی و انتظامی، وزارت علوم، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش انجام داده‌ایم که تمام این قراردادها به عددی نزدیک به ۲ میلیون واحد می‌رسد که قرار است با کمک وزارت راه و شهرسازی خودشان واحدها را آماده کنند. این‌ها زمین‌هایی را داشتند که با تغییر کاربری از سمت وزارت در حال ساخت واحد هستند.

در حوزه مسکن ملی از نظر اعداد و ارقام عقب نیستیم. ما توافق‌هایی را با نیروهای نظامی و انتظامی، وزارت علوم، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش انجام داده‌ایم که تمام این قراردادها به عددی نزدیک به ۲ میلیون واحد می‌رسد که قرار است با کمک وزارت راه و شهرسازی خودشان واحدها را آماده کنند.

 مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از طرف دیگر ما به دنبال طرحی هستیم به نام صنعت شهر که برای واحدهای صنعتی انجام می‌شود، به این صورت که اگر واحدهای صنعتی زمین‌هایی در کنار کارخانه‌ها یا شهرک‌های صنعتی و جاهایی دیگری داشته باشند، تغییر کاربری برای ساخت می‌دهیم تا این واحدها بتوانند برای نیروهای خود مسکن تهیه کنند که این طرح نیز شروع شده است و در شهرهای مهم بزرگ  صنعتی واحدها را پیشی بینی کرده‌ایم. بعضی از آنها به مرحله طراحی رسیده و بعضی دیگر در مرحله فونداسیون هستند و این‌ها، تامین کننده مسکن کسانی هستند که در آن واحدهای صنعتی فعالیت می‌کنند که خود این اقدام، قدم بزرگی در نهضت ملی مسکن است. البته درست است صاحب کارخانه با هزینه خود این واحدها را می سازند، اما وزارت راه کمک می کند که این اتفاق هر چه سریعتر رخ دهد.

 

نهضت ملی مسکن از اعداد و ارقام عقب نیست| مصالح فروشان بجای پول مسکن تحویل بگیرند| تحویل خانه رایگان به سه دهک اول

 

بانک باید کمک کننده بخش خصوصی باشد نه رقیب!

تیز مغز افزود:  در بخش‌های دیگر نیز توافقات خوبی صورت گرفته تا بخش خصوصی بتواند نقش اساسی در ساخت واحدها داشته باشد. با انجمن انبوه سازان، سازندگان بزرگ، انجمن کارفرمایی و مصالح فروشان توافق کرده‌ایم و قرار است مصالح فروشان بزرگ مصالح را با قیمت ارزان و یا ثابت در اختیار سازندگان قرار دهند و در ازای آن واحد مسکونی تحویل بگیرند که این موضوع باعث می‌شود فشاری رو دوش پیمانکاران وارد نشود و هزینه ساخت پایین بیاید تا بتوانیم مسکن با کیفیت و ارزانتری را به متقاضیان تحویل بدهیم. بخش خصوصی خوب در این مسئله ورود کرده و اگر با تمام توان خود وارد شود می‌تواند این مشکل را حل کند و البته بانک‌ها نیز باید به بخش خصوصی کمک کنند.

عملکرد فعلی بانک‌ها در بعضی از شهرستان‌ها کمتر از ۱۰ نفر است که این باعث شگفتی می‌شود که چرا بانک به این اندازه کم در این حوزه ورود کرده است.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور نهضت ملی مسکن  در پاسخ به سوال خبرنگار خطوط مبنی بر اینکه بانک‌ها می‌گویند به علت عدم پرداخت بدهی دولت سرمایه کافی برای تامین منابع مالی را ندارند، گفت: بانک مرکزی باید در این حوزه ورود کند و برای آنها تامین سرمایه نماید، اما عملکرد فعلی بانک‌ها در بعضی از شهرستان‌ها کمتر از۱۰ نفر است که این باعث شگفتی می‌شود که چرا بانک به این اندازه کم در این حوزه ورود کرده است. از طرف دیگرف بانک خودش را رقیب بخش خصوصی می‌بیند که این اشتباه است. بانک باید کمک کننده بخش خصوصی باشد تا این بخش بتوانند واحدهای مسکن را بسازند.

 

نهضت ملی مسکن از اعداد و ارقام عقب نیست| مصالح فروشان بجای پول مسکن تحویل بگیرند| تحویل خانه رایگان به سه دهک اول

 

 تحویل خانه مجانی به سه دهک اول

تیز مغزادامه داد: اگر قرار باشد خود بانک بسازد و خود بانک هم گران بفروشد و بعد بگوید تورم برای من، این یک حرکت اقتصادی نادرست است. باید کاری انجام دهیم که بانک‌ها نقش فعال‌تری در این حوزه داشته باشند و دولت هم امکانات مد نظر را فراهم کند و بدهی‌های خود را بپردازد. باقی سازمان‌ها نیز اعم از شهرداری، محیط زیست و حتی سازمان نظام مهندسی باید کمک کنند این واحدها ساخته بشود و نباید به این مسأله با دید تجاری نگاه کنیم. من شخصاً معتقدم که دهک‌های اول و دوم و سوم را باید مجانی خانه بدهیم‌.

شهرداری، محیط زیست حتی نظام مهندسی باید کمک کنند این واحدها ساخته شود. نباید به این مسأله با دید تجاری نگاه کنیم. به دنبال طرحی به نام صنعت شهر هستیم به این صورت که اگر واحدهای صنعتی زمین‌هایی در کنار کارخانه‌ها یا شهرک‌های صنعتی و جاهایی دیگری داشته باشند برای ساخت، تغییر کاربری می‌دهیم تا بتوانند برای نیروهای خود مسکن تهیه کنند. این طرح نیز شروع شده است.

نماینده وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: متاسفانه بودجه مناسبی برای وزارت راه و شهرسازی معین نشده است. در برنامه هفتم پیش‌بینی کرده‌ایم کمک‌هایی را در این زمینه به وزارت راه و شهرسازی بدهیم. وزارت راه یک وزارتخانه خدماتی است و مهم‌ترین مسئله آن تامین مسکن است. درست است در زمینه قطعات هواپیما، بنادر و حوزه دریایی و ریلی نیز خدماتی را ارائه می‌دهیم، اما واقعیت این است مسکن و سقف داشتن برای هر جوان یک موضوع مهم است.

تیز مغز ادامه داد: در مورد بهره وام‌ها نیز معتقدم بهره آنها باید زیر ۴ درصد باشد. در کشورهای همسایه و اروپا  بهره‌ها برای مسکن بسیار پایین است. نرخ بهره‌ها باید پایین بیاید و دولت باید با پرداخت سوبسید کمک کند  تا نرخ آنها واقعگرایانه بشود. در دولت‌های قبل همین موضوع را با پرداخت بهره کم تا ۶ درصد انجام دادیم که فرصت‌های شغلی خوبی را نیز فراهم کرد. برای جوانی که تازه ازدواج کرده است معقول نیست ماهانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان قسط وام بدهد. مردم بسیار خوب و صبوری داریم و باید به آنها خدمت کنیم.

برچسب ها: مسکن تیز مغز نیروی نظامی نیروی انتظامی آموزش پرورش بانک های شهرک صنعتی جوانان وام نرخ بهره بخش خصوصی وزارت علوم وزارت راه
ارسال نظر
آخرین اخبار